07-09-2023

HET CDA-ANTWOORD VAN CHAT GPT OP MIJN SEO-VRAAG

HET CDA-ANTWOORD VAN CHAT GPT OP MIJN SEO-VRAAG

De eerste vraag die ik hier wil opwerpen is hoe creatief je de titel van deze blog vindt. Matig creatief, zou ik zelf zeggen. Het enige woord dat wellicht even een wenkbrauw doet bewegen is ‘CDA-antwoord’. En juist dat woord zou SEO-technisch gezien niet in deze kop thuishoren. SEO-technisch gezien zou de kop moeten zijn: Wat zegt Chat GPT over de relatie tussen SEO en creativiteit? Bleh, saaai.

Ik ben altijd blij als ik weer eens ouderwets voor een (online) magazine kan schrijven dat al een vaste lezersgroep heeft, dat het niet moet hebben van de hits via Google. Daar heb ik nog de vrijheid om eens een leuke kop te maken, die vooral prikkelt om het stuk te gaan lezen. Maar zo’n feest is het niet altijd. De realiteit is een online wereld waarin we geregeld iets zoeken en dan ook graag willen vinden. Voor communicatieprofessionals betekent dat dat ze moeten werken met headertags op hoofd-, sub- en subsubniveau waarin alle relevante zoekwoorden zijn opgenomen. En dat zijn per definitie de woorden die enorm voor de hand liggen, die iedereen gebruikt. Waarmee het dus moeilijk is om je lezer te verrassen.

Ophoesten

En dus vroeg ik Chat GPT: Staat SEO creativiteit in de weg? Even vooropgesteld: ik vind Chat GPT een prettige informatiebron, die in no time relevante info voor je ophoest. Dat deed Chat GPT nu dus ook. Ik kreeg direct enkele overwegingen voor mijn kiezen. Helaas leidden die tot de volgende conclusie: “Samenvattend kan SEO de creativiteit soms in de weg staan als het te dominant wordt, maar het is ook mogelijk om beide elementen te integreren voor een effectieve online aanwezigheid. Het belangrijkste is om te begrijpen dat SEO en creativiteit elkaar niet uitsluiten, maar eerder aanvullen wanneer ze op de juiste manier worden benaderd.”

Groot en gemeen

Mijn hemel. Wat een samen-op-weg-CDA-polderantwoord. Op de juiste manier benaderd kan alles en iedereen elkaar aanvullen. Het nadeel van Chat GPT is dat ze de grote gemene deler als uitgangspunt heeft. Voor een prikkelend antwoord moet je niet bij haar zijn. Want even weg van de AI-snelweg: SEO-koppen zijn gewoon niet creatief. En dus is met dat soort koppen extra creativiteit gewenst voor de rest van de content. Succes, schrijvers!

P.S. Benieuwd wat voor mensen op deze pagina komen met mijn ‘headertags op H2-niveau’ 😊